Ci, którzy zdążyli już ze mną pisać na czacie lub gg doskonale wiedzą, że mam straszną tendencję do robienia literówek. Nie tylko wciskam zamiast odpowiedniego klawisza na klawiaturze ten sąsiedni (co się zdarza każdemu, gdy człowiek stara się szybko pisać), ale niejednokrotnie zamieniam w słowach spółgłoski dźwięczne na ich bezdźwięczne kuzynki i odwrotnie, co gorsza zmieniam też kolejność liter w wyrazach. Żeby nie było, gdy mam wystarczająco czasu, by przeczytać jeszcze raz moje wypociny, większość błędów udaje mi się wyłapać, także bardzo źle ze mną nie jest i pocieszenia w tej kwestii nie potrzebuję. Niemniej czasami powstają z tego niezłe kwiatki. W każdym razie ta moja pięta achillesowa spowodowała, że zapałałam miłością bez wzajemności do wyrazów zbliżonych w wymowie i pisowni do siebie, ale posiadających różne znaczenia. Coś w stylu bynajmniej, przynajmniej czy efektowny i efektywny. Kiedy wspominałam w poprzednim poście o ciekawostkach językowych, takie właśnie ustrojstwa miałam na myśli.
felerny – wadliwy (odnosi się do rzeczy materialnych)
feralny – pechowy
Dzisiaj chciałabym się podzielić z wami tymi dwoma zgrabnymi słówkami. Pomimo kilkukrotnego ich powtórzenia nadal zlewają mi się w jedno, ale to nie ważne. Pierwsze pochodzi od niemieckiego Fehler oznaczającego błąd. Swoją drogą to niemieckie słówko ma bardzo ładną wymowę, a przynajmniej mnie się ona podoba. W przypadku drugiego można śmiało powiedzieć noblesse oblige, bowiem pochodzi z łaciny. Feralis podobnież znaczy zgubny, pogrzebowy. Zgubny też brzmi ładnie, prawda? Tak samo jak fatalny - kolejny synonim. (Czy tylko ja mam dziwne skłonności do rozpływania się nad brzmieniem niektórych wyrazów?)

Na parę tych bliźniaczych słówek wpadłam przy zmienianiu opisu tego bloga. Król trefl według mnie to zarówno felerna jak i feralna karta, a może lepiej by brzmiało trefny trefl? Sami oceńcie.
Źródła: 1, 2, 3.

13 komentarzy:

  1. Jak tak czytałam te wyrazy to przeczytałam oba tak samo, dopiero za drugim razem zobaczyłam, że różnią się literką, masakra.
    Nie tylko tobie zdarzają się takie błędy, mi niestety również, co mnie strasznie denerwuję. Wiem dlaczego zaczęłam tak pisać. W gimnazjum polonistka przesiadając mnie po raz x do pewnej dziewczyny popełniła zbrodnię, bo nie mogłam patrzyć na jej błędy w zeszycie i jej poprawiałam. Skończyło się na tym, że teraz sama takie robię i czasami tego nie zauważam :C

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czy mogę od ciebie ściągnąć i założyć podobnego bloga? :D

      Usuń
    2. Jasne! Tylko podaj mi linka do niego XD

      Usuń
    3. założyłam XD
      dług mi to zajęło.. xd
      http://florescat-dolor.blogspot.com/

      Usuń
    4. nie ogarniam czemu, ale czasem mam takie fazy, że czuję się podłamana(może kiedy zbliża się okres hahaXD) i właśnie wtedy wyładowuję się na blogach i powstają nowe, ale zwykle czekają na jakieś pożyteczne wykorzystanie tak jak ten :p
      z łaciny: kwitnący ból

      Usuń
    5. kwitnący ból - zdecydowanie na tę nazwę musiał mieć wpływ okres XD

      Usuń
    6. jestem tego samego zdania hahahxD

      Usuń
  2. Piszę w sprawie Twojego pytania na Segregatorze. Możesz dodać Segregator do Listy blogów i punkt drugi będzie zrealizowany :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mimo to jakoś musimy sobie radzić z tymi słowami ;) Przeczytałabym z chęcią więcej Twoich tekstów na podobne tematy. Dodatkowo Twój blog znów rozbudził we mnie pragnienie posiadania podobnego miejsca, w którym mogłabym wypisać się. Hmmm... Biorąc pod uwagę fakt, że od dłuższego czasu trudno mi sklecić dwa trzymające się przysłowiowej kupy zdania, powinnam chyba pokonać to w sobie. "Milcz i rysuj!" - takie oto zdanie usłyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tam bym z chęcią twoje 'nie trzymające się kupy zdania' poczytała, bo na pewno wyszłyby ci o wiele lepiej, niż myślisz. Znam cię. Nie byłabyś pierwszą osobą, którą natchnęłam do założenia takiego brudnopisu i jest mi z tego powodu bardzo miło!

      PS. Jak znów trafię na wyrazy, które totalnie mi się mylą, to oczywiście o nich coś napiszę. W taki sposób łatwiej mi się utrwalą :D

      Usuń
  4. Jeśli założę takiego bloga, to ubiorę go w jeden z Twoich szablonów blogspotowych (nawet wiem już który)^^ :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo! Będę się cieszyć :D

      Usuń

© 2016 Agata. All rights reserved. jQery scroller.